Varaa vuorosi netistä!
Tenniksen pistepallot

Jermo Cup & Taivis Cup säännöt (päivitetty 22.2.21)

Lohkot ja kierrokset

• Osanottajat on jaettu 5–7 henkilön lohkoihin. Kukin lohkopelaaja pelaa kaikkia muita lohkon pelaajia vastaan, joten otteluita on kierroksella 4–6.
• Kierros pelataan noin kahden kuukauden aikana periaatteella noin yksi ottelu/2 viikkoa. Useamman ottelun jättämistä viimeiseen viikkoon tulee välttää.
• Kierroksen päätyttyä lasketaan pisteet ja laaditaan uusi lohkokaavio. Uusi kierros alkaa viikon – kahden viikon kuluttua edellisen päättymisestä.

Otteluaika ja paikka

• Osanottajat sopivat keskenään otteluajan ja paikat. Pelejä voi pelata Taivallahden lisäksi muillakin kentillä.

Peliajan sopiminen

• Valtaosa otteluista kannattaa sopia pian lohkokaavion ilmestyttyä. Hyvä ja toimiva tapa on lähettää sähköpostilla itselle sopivia aikoja kaikille niille oman lohkon pelaajille, joita vastaan ei ole vielä pelannut. Aktiivisuus kannattaa.
• Pelaajan ehdotettua kahta peliaikaa ehdottamisvastuu siirtyy vastapuolelle, jonka on vastattava viestiin ja ehdotettava hänelle sopivia peliaikoja kahden viikon kuluessa. Muuten ottelu merkitään luovutusvoitoksi.
• Jos pelaaja ei ilmesty kentälle, saa paikalle tullut pelaaja luovutusvoiton, jollei osapuolten kesken muuta sovita. Ensisijaisesti pyritään pelilliseen ratkaisuun. Pois tunnilta jäänyt vastaa molempien kenttämaksuista.

Pelaaminen

• Ottelua varten varataan yksi tunti, josta alkulämmittely on noin viisi minuuttia (Huom! ei enempää).
• Ottelu päättyy kellon soidessa. Kuitenkin niin, että pallo, jota on alettu pelata kellon soidessa, pelataan loppuun. Palloa on alettu pelata mailan osuttua palloon.
• Kumpikin tuomitsee oman kenttäpuoliskonsa rehellisesti. Vastaanottaja ei voi kyseenalaistaa tuomiota.
• Syöttäjän vastuulla on pitää pelitilanne molempien tiedossa.

Ottelun tulos ja merkitseminen kaavioon

• Ottelussa ”kerätään” pelejä. Tulos voi olla esim. 8–1, 4–4, 3–9 jne.
• Jos pelaaja joutuu luovuttamaan (w.o), tulos merkitään 6–0 ja 0–6.
• Ottelun tulos merkitään kaavioon osoitteessa tannisassa.fi molempien pelaajien kohdalle. Periaate on: vasemmalla olevassa sarakkeessa olevan voittamat pelit vs. ylärivillä olevan voittamat pelit. Merkitsemisen hoitaa voittanut pelaaja, jollei muuta sovita.
• On tärkeää kirjata tulos annettuun määräpäivään mennessä, jotta pisteet päästään laskemaan. Jos peli on pelattu, mutta pisteitä ei ole ilmoitettu, molempien pisteiksi merkitään -1.

Myöhästyminen ja ajanpeluu

• Jos pelaaja myöhästyy ottelusta yli 10 minuuttia, hän lähtee otteluun 0–1-tappioasemasta. Jokaisesta seuraavasta 5 minuutin myöhästymisestä lisätään vastustajalle yksi peli (eli 20 minuutin myöhästymisestä lähdetään liikkeelle tilanteesta 0–3).
• Ajan pelaamisesta voi huomauttaa vastustajaa. Jos se on räikeää, siitä (tai muista sääntöepäselvyyksistä) ilmoitetaan pelin jälkeen Elinalle tai Oskarille.

Cuppiin ilmoittautuminen ja siitä lähteminen

• Jos et pysty pelaamaan kierrosta loppuun, kerro siitä pikaisesti oman lohkosi pelaajille, joita vastaan et ole vielä pelannut sekä cc: Elina/Oskari.
• Jos haluat päättää Cup-urasi, ilmoita aikeistasi hyvissä ajoin Elinalle/Oskarille. Ajoita lähteminen kierroksen viimeisille viikoille, kun pelit ovat osaltasi ohi.
• Jos jätät pelaamatta kaksi tai useamman pelin selittämättä syytä, sinut voidaan sulkea Cupista. Jos et ole pelannut yhtäkään ottelua tai kaavio on osaltasi tyhjä, etkä ole ilmoittanut syytä tähän, sinut poistetaan Cupista.
• Jos kaverisi haluaa ilmoittautua mukaan Cupin rientoihin, pyydä häntä ilmoittautumaan mukaan Taiviksen sivuilla.

Pistelasku ja pisteiden vaikutus lohkosijoitukseen

• Kukin pelaaja saa pisteitä seuraavasti:
– voitettu ottelu (myös w.o) 2 pistettä
– tasapeli molemmille 1 piste
– häviö 0 pistettä
– pelaamaton ottelu molemmille -1 pistettä
– merkkaamaton ottelu molemmille -1 pistettä

Huom! Hävitty peli on arvokkaampi kuin pelaamaton peli.

Lohkoissa sijoitus määräytyy seuraavien kriteerien mukaan:
1. Pisteet 4. Voitettujen ja hävittyjen pelien erotus
2. Keskinäiset ottelut 5. Voitetut pelit
3. Pelattujen otteluiden määrä 6. Hävityt pelit

• Kierroksen loputtua allekirjoittaneet laskevat pisteet ja laativat tulosten perusteella seuraavalle kierrokselle uuden lohkokaavion.
• Pääperiaate on, että lohkon selvästi paras nousee 2 lohkoa ylöspäin, toiseksi paras 1 lohkon. Vähiten pisteitä saanut laskee 2 lohkoa alaspäin ja toiseksi vähiten pisteitä saanut 1 lohkon. Jos lohko on tasainen, kukaan ei välttämättä nouse kahta lohkoa. Jos tasoero on musertava, peluri voi hypätä myös useamman lohkon ylemmäs. Poikkeuksena ovat kaavion ylä- ja alapäässä olevat lohkot, joissa sääntöä joudutaan soveltamaan. Tilannetta katsotaan aina tapauskohtaisesti, joten poikkeukset ovat mahdollisia ja todennäköisiä.

Vuosiaikataulu

Vuodessa pelataan syksystä 2021 alkaen neljä kierrosta noin ajankohtina:
Syyskierros 1: elokuun loppu – lokakuun loppu
Syyskierros 2: marraskuun alku – tammikuun puoliväli
Kevätkierros 1: helmikuun alku – huhtikuun alku
Kevätkierros 2: huhtikuun puoliväli – juhannus

Epäselvyydet ja erimielisyydet

• Mikäli osapuolilla on epäselvyyksiä sääntöjen tulkinnasta, ota yhteyttä Oskariin tai Elinaan. Epäselvyyksissä kuullaan aina toista osapuolta.
• Jos koet epäoikeudenmukaisuutta/epäseiluutta/parannettavaa, ilmoita siitäkin allekirjoittaneille.
• Allekirjoittaneilla on oikeus poistaa Cupista pelaaja, joka ei ole käyttäytynyt sen arvojen mukaisesti.

Hyviä ja rehtejä pelejä!

Elina & Oskari

Jermo Cup: Oskari Uusitalo, 040-5881833, jermocup@gmail.com
Taivis Cup: Elina Lahtela, 040-5094227, taiviscup@gmail.com

Taivallahden Tenniskeskus 2021 ©